To pytania, które często zadają sobie kierowcy, zwłaszcza gdy zbliża się sezon zimowy. W tym artykule postaram się odpowiedzieć na nie i przedstawić różnice w przepisach dotyczących opon zimowych w poszczególnych państwach Unii Europejskiej.
Opony zimowe to specjalne opony, które mają lepszą przyczepność i hamowanie na śniegu, lodzie i błocie śnieżnym. Są one oznaczone symbolem płatka śniegu lub literami M+S (Mud and Snow). Opony zimowe mają głębszy bieżnik i specjalną mieszankę gumy, która nie twardnieje przy niskich temperaturach. Dzięki temu zapewniają większe bezpieczeństwo i komfort jazdy w trudnych warunkach zimowych.
W Polsce nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, ale jest to zalecane. Zgodnie z kodeksem drogowym, kierowca ma obowiązek dostosować swój pojazd do warunków panujących na drodze. Oznacza to, że jeśli występują opady śniegu lub gołoledź, należy założyć opony zimowe lub łańcuchy śniegowe. W przeciwnym razie można narazić się na mandat lub utratę punktów karnych. Ponadto, jeśli dojdzie do kolizji lub wypadku spowodowanego przez brak odpowiednich opon, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.
Zmiana opon na zimowe powinna nastąpić wtedy, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Nie ma jednej konkretnej daty, kiedy należy to zrobić, ponieważ warunki pogodowe mogą się różnić w zależności od regionu i roku. Jednak zwykle przyjmuje się, że najlepszym terminem jest okres od listopada do marca.
W innych krajach Europy obowiązują różne przepisy dotyczące opon zimowych. Niektóre państwa wprowadziły obowiązek ich stosowania w określonym czasie lub na określonym obszarze, inne pozostawiły to do decyzji kierowców. Poniżej przedstawiam krótki przegląd sytuacji w najpopularniejszych krajach docelowych polskich turystów i podróżników.
Niemcy
W Niemczech obowiązuje nakaz używania opon zimowych lub całorocznych (oznaczonych symbolem góry i płatka śniegu) w warunkach zimowych, czyli przy obecności śniegu, lodu lub błota śnieżnego na drodze. Nie ma jednak określonego terminu, kiedy należy zmienić opony. Kierowca musi sam ocenić sytuację i dostosować się do niej. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandat w wysokości od 60 do 120 euro i jeden punkt karny.
Austria
W Austrii obowiązuje nakaz używania opon zimowych (oznaczonych symbolem płatka śniegu lub literami M+S) od 1 listopada do 15 kwietnia, jeśli warunki na drodze tego wymagają. Dodatkowo, na niektórych drogach górskich może być wymagane stosowanie łańcuchów śniegowych. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandat w wysokości od 35 do 5000 euro i możliwość unieważnienia polisy OC.
Czechy
W Czechach obowiązuje nakaz używania opon zimowych (oznaczonych symbolem płatka śniegu lub literami M+S) od 1 listopada do 31 marca, jeśli warunki na drodze tego wymagają. Ponadto, na niektórych drogach może być wymagane stosowanie łańcuchów śniegowych. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandat w wysokości od 2000 do 5000 koron czeskich i utrata prawo jazdy na okres od 6 do 12 miesięcy.
Słowacja
W Słowacji obowiązuje nakaz używania opon zimowych (oznaczonych symbolem płatka śniegu lub literami M+S) od 15 listopada do 31 marca, jeśli warunki na drodze tego wymagają. Ponadto, na niektórych drogach może być wymagane stosowanie łańcuchów śniegowych. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandat w wysokości od 60 do 200 euro.
Węgry
W Węgrzech nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, ale jest to zalecane. Podobnie jak w Polsce, kierowca ma obowiązek dostosować swój pojazd do warunków panujących na drodze. Jeśli występują opady śniegu lub gołoledź, należy założyć opony zimowe lub łańcuchy śniegowe. W przeciwnym razie można narazić się na mandat lub utratę punktów karnych. Ponadto, jeśli dojdzie do kolizji lub wypadku spowodowanego przez brak odpowiednich opon, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.
Podsumowanie
Jak widać, przepisy dotyczące opon zimowych w Europie są różne i zależą od kraju, w którym się znajdujemy. Dlatego warto sprawdzić je przed wyjazdem i odpowiednio przygotować swój pojazd. Opony zimowe to nie tylko kwestia przepisów, ale przede wszystkim bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Nie warto ryzykować i oszczędzać na nich, ponieważ mogą one uratować nam życie lub zdrowie w sytuacji zagrożenia.